Stress

Stress er en reaktion, der kendetegnes ved at kroppen er i alarmberedskab

Er du stresset?

Stress er et interessant og problematisk fænomen og meget udbredt i denne tid, vi lever i. Jeg er stødt på en del mennesker og behandlere, der mener at stress er et meget diffust begreb og nok også lidt af et modefænomen. Men hvis man selv er ramt af stress, eller har været ramt af stress, er man sjældent i tvivl om at stress er en meget ubehagelig og konkret fysisk tilstand. Tilstanden kendetegnes ved at nervesystemet er overaktivt og ikke kan reguleres på samme måde som man plejer at kunne regulere det.

Det er denne manglende mulighed for at kunne køre op og så falde ned igen, der skaber de velkendte symptomer som hjertebanken, trykken for brystet, hukommelsesproblemer, søvnproblemer, tankemylder, angst. Nogle mennesker oplever også at reagere depressivt. En såkaldt depressiv belastningsreaktion følger som regel efter en lang periode med press, hvor nervesystemet har været overaktivt og til sidst crasher.

Stress-symptomer:

Glemsomhed
Hovedpine
Hjertebanken
Indre uro
Svedeture
Kort lunte
Søvnbesvær

Stress er en fysisk og psykisk belastning

Så, som jeg oplever stress, er det som oftest både en fysisk reaktion kendetegnet ved et overaktivt nervesystem eller ved et “crashet” system, der i den grad er udmattet. Og det er også en psykisk/mental reaktion, hvor tankerne kører afsted og oftest i ring i ft tanker om hvad der er det bedste og vigtigste at gøre i ft forskellige problematikker, der opfattes som akutte. F.eks. kan tankerne køre i ring omkring hvad der har udløst tilstanden, hvad man skal gøre for at få det bedre, hvordan man undgår at få det sådan igen, hvad er det egentlig overhovedet for noget der sker, hvordan kan man forstå det… Og selvfølgelig også tanker og fornemmelser af at NU er det ved at gå galt – og hvad skal/kan man gøre..

Det ligger næsten i stress-reaktionens natur, at man får disse tanker og en overdrevet oplevelse af fare, idet stress-reaktionen er organismens måde at berede os på den ultimative fare. På denne måde bliver der tale om en cirkulær bevægelse, hvor et ydre pres skaber et indre beredskab, der skaber et indre pres, som vi føler at vi må reagere på og så kører tankerne afsted og derfor bliver vi endnu mere stressede, osv.

Således er det relevant at arbejde med både den fysiske reaktion og med de tankemønstre og -reaktioner der vedligeholder den fysiske stress-reaktion. Hvis man fjerner den oprindeligt udløsende årsag, som man ofte gør med en sygemelding, så kan det hjælpe noget. Men hvis tankerne bliver ved med at køre og skaber og vedligeholder det indre press, så er man lige vidt. Ja nogle gange får en sygemelding endda tankerne til at køre endnu mere rundt.

Lad mig hjælpe dig

Det er her stress-behandling kommer ind i billedet. Ved at tale med mig eller en anden stress-ekspert kan du få ro på dig selv. Du kan få hjælp til at “sidde på dine hænder” både aktivitetsmæssigt og i ft dine tanker. På denne måde kan dit stress-niveau sænkes, og du kan blive dig selv igen. Folk er meget, meget bange for stress, og det er også en skræmmende oplevelse at være ramt af stress. Men langt de fleste mennesker jeg har talt med har fået det virkelig godt igen. Og en del af dem har sagt til mig, at de ikke ville være denne oplevelse foruden. Fordi de i den sidste ende har lært så meget af den, og er blevet tvunget til at tage dem selv og deres behov og deres prioriteringer alvorligt.

Jeg har arbejdet med stress i over 10 år, og jeg har set den i mange forskellige former og udtryk. Fælles for alle udtrykkene er at de kan gå i sig selv igen. Selv de mest voldsomme stress-reaktioner – og som regel uden medicin – Ved hjælp af tid og ro og støtte til at lægge myldertankerne ned (og meget gerne også imødekommenhed fra arbejdspladsen 😉 kan man komme rigtig langt – og ende helt tilbage i sig selv igen.

Menu