Metakognitiv terapi

En ny og anderledes tilgang til dit sind

Genvind kontrollen over dine tanker

Metakognitiv terapi er en anderledes tilgang til dit sind. Vi arbejder med at forstærke bevidsthed og fokus, således at du selv bestemmer hvilke tanker du vil give opmærksomhed og hvilke du vil lade være. Det er en meget effektiv metode i forhold til depression, angst og i forhold til det man kan kalde for grublen, bekymringstanker og alle former for overtænkning.

Metakognitiv terapi:

En tanke er bare en tanke
Hjælp til selvhjælp
Du får en øget bevidsthed
Du kan lade tankerne være

Lad triggertankerne være

Metakognitiv terapi også kaldet MCT går til værks på en noget anden måde end andre samtaleterapier, og kan minde mere om mindfulness. Metoden handler om at træne opmærksomheden med det formål at du skal kunne koncentrere dig om de tanker, der er relevante og konstruktive, mens “triggertankerne” og “triggerfølelserne” får lov til at passe sig selv. Når du lader tanker være tanker, så oplever du en større glæde ved tilværelsen og får overskud til at gøre noget ved de ting i livet, der virkelig betyder noget for dig.

Hjælp til selvhjælp

Så hvis du har det med at overtænke og analysere alting og kan genkende dette som en del af dit problem, så er du kommet til det rette sted. I metakognitiv terapi hjælpes du gennem øvelser, dialog og hjemmearbejde til at kunne hjælpe dig selv fremover. “Du behøver ikke at tro på alt hvad du tænker”, er et metakognitivt slogan. Et andet er: “En tanke er bare en tanke”.

Stille og roligt kan du arbejde med at kunne adskille dig fra dine tanker, således at tankerne ikke styrer dig, men du styrer dem. Det er ikke magi, men en ny bevidsthed og nye vaner der skal på plads. For nogle mennesker “klikker” det hurtigt på plads, mens andre skal arbejde med at omlægge deres grublevaner gennem et stykke tid, førend de mærker den fulde effekt af den metakognitive bevidsthed.

Desværre er metakognitiv ikke en ny mirakelbehandling. Teknikkerne virker supergodt, når du bruger dem. Men det er dig, der skal træne og holde dig selv i ørerne, for at huske at bruge teknikkerne indtil de bliver en automatisk del af din forholdemåde. Jeg kan hjælpe dig og guide dig, men jeg kan ikke gøre det for dig. Derfor er metakognitiv terapi mere end noget andet hjælp til selvhjælp 🙂

Menu